Uue kodulehe loomise ja sotsiaalmeedia mõju Päts Sahver toodete müügile ja kodulehe külastatavusele
Autor: Robin Kütt Juhendajad: Reet Bobõlski ja Kaja Hallik
Töö uurimisküsimuseks on „Kuidas mõjutab uus e-poe võimekusega koduleht ja reklaam sotsiaalmeedias Päts Sahver toodete müüki ja kodulehe külastavust?“
Referatiivne osa annab ülevaate turunduse ja kodulehe tähtsusest.
Praktiline osa tutvustab osaühingu Pätsi olemust, tootegruppe, müügistrateegiat ja tulevikuplaane. Samuti annab ülevaate töö raames läbiviidud turunduskampaania ja kodulehe loomise etappidest.
Uurimusliku osa meetoditeks on intervjuu ja praktilisel teel kogutud andmete statistiline analüüs.
Teema valikul oli oluline varasem huvi turunduse ja ettevõtluse vastu ning soov paremini mõista nende olemust. Päts Sahvriga koostööd tehes lähtusin varasemast töökogemusest ettevõttes, kus sai jälgida ettevõttes toimuvaid erinevaid müügi- ja turundusprotsesse ning neis ise kaasa lüüa, samuti ka soov arendada ennast kodulehtede loomise alal ja seeläbi suurendada oma tehtud tööde portfelli.
Töö tulemusena valmis:
- E-poe võimekusega koduleht
- Analüüsiv ülevaade sotsiaalmeedia reklaami mõjust toodete müügile ja kodulehe külastatavusele
1 DIGITAALSE TURUNDUSE OLEMUS JA EESMÄRK
Peatükis defineeritakse, mis on turundus, digitaalse turunduse eelised traditsiooniliste turundusmeetodite ees ning tutvustatakse sotsiaalmeedia turunduse ja algoritmide olemust. Samuti antakse ülevaade kodulehe tähtsusest ettevõttele.
- Oluline on valida õige turundus periood ja kanal
- Digiturundus kanalid on täpsemad ja võimaldavad luua personaalsemat sisu
- Oluline on sotsiaalmeedias kasutada ära algoritme ja luua kaasavat sisu
- Kodulehe eesmärk on kiirelt ja atraktiivselt edasi anda ettevõtte brändi lugu
Turundus ehk marketing on tegevuste süsteemne kogum, mis algab sihtrühma vajaduste määramisest, vastavast tootearendusest, hinnakujundusest, kuni nende toodete müümiseni. Turundustegevus algab planeerimisest, mille käigus määratletakse täpselt, kellele soovitakse toodet või teenust pakkuda ja kes oleksid peamised tarbijad. Reklaami- ja müügistrateegia puhul on väga oluline ka õige ajaperioodi ja kanali valik ning plaanipärane tegevus. Viimaste aastate jooksul on traditsioonilise meedia osakaal turunduses hakanud järjest vähenema ja esile on tõusmas digikanalid, mis võrreldes traditsiooniliste kanalitega võimaldabad jõuda sihtgrupini kiiremalt ja soodsamalt, eriti on selles valdkonnas esile tõusnud sotsiaalmeedia turundus.
Erinevalt traditsioonilistest meediakanalitest, mis aitavad jõuda laia publikuni, on digiturunduse puhul võimalik jõuda täpselt kindlate sihtgruppideni ja seeläbi teha seda ka odavamalt. Samas annab see võimaluse läheneda igale kliendile isiklikumalt ja luua nendega usalduslikumaid suhteid. Sotsiaalmeedia võimalusi ja algoritme enda kasuks targalt ära kasutades ei ole sotsiaalmeedia turunduse puhul tegemist pelgalt kuluga, vaid tulusa investeeringuga, mis võimaldab jõuda kiiresti soovitud sihtgrupini. Organiseeritud tegevuse tagajärjel võib jõuda lihtne reklaam kergesti kümnete tuhandete potentsiaalsete klientideni. Samas peab kogu tegevus olema üsnagi spontaanne ja isikliku lähenemisega, et tekitada klientides samastumistunnet ja huvi konkreetse toote või ettevõtte vastu.
Ka kodulehel on väga tähtis roll tänapäeva digitaalses turundus maailmas, kuigi tihti peetakse informatiivset sotsiaalmeedia lehte olulisemaks, on kodulehe puhul tegemist ettevõtte enda turunduskanaliga, mis annab kiirelt ja atraktiivselt edasi ettevõtte brändi lugu virtuaalmaailmas. Hea ettevõtte koduleht peab olema kliendile usaldusväärne ja lihtsasti kasutatav.
2 INTERVJUU OÜ PÄTS ESINDAJAGA
Selles peatükis esitatu info on kogutud vabasuhtlus intervjuu teel OÜ Päts esindaja Kaja Hallikuga, et viia kurssi end ettevõtte ajaloo, olemuse, tuleviku plaanide ja struktuuriga.
- Päts Sahver on 2012. aastal AS Hagarist välja kasvanud pereettevõte
- Soov pakkuda pagaritooteid väiksemal ja personaalsemal tasandil
- 80% toodangust müüakse kohapeal
- Soov pakkuda klientidele personaalset lähenemist ja kodust meeleolu
Päts Sahver on 2012. aastal AS Hagarist välja kasvanud väike pereettevõte, mille põhiliseks tegevuskohaks on Rakveres Jaama puiesteel asuv pagarikoda. Alguses oli Päts Sahvris 5 töötajat (sh asutajad). Põhiliselt keskenduti klassikaliste pagari- ja kondiitritoodete tootmisele.
AS Hagar oli Toivo ja Anne Halliku 1982. aastal asutatud pagaritöökoda, millega hiljem ühinesid ka nende lapsed Heiki ja Kaja Hallik. Ettevõtte kasv oli kiire ja liigselt perekeskne, nõudes perelt liiga palju aega ja ressursse. AS Hagarist välja astumise ajendiks olid asjaolud, et tegeleti suuresti masstootmise ja ekspordiga Soome ning Rootsi ning seeläbi kaotas ettevõte oma eripära. Asutajad aga soovisid pakkuda pagaritooteid väiksemal ja personaalsemal tasandil, sest algelt oli mõte viljeleda pagaritööd kui elustiili.
Tänaseks töötab Päts Sahvris üle 20 inimese, umbes 80% toodangust müüakse pagaripoes kohapeal ja ülejäänud 20% jaekaubandusse või kohalike koostööpartnerite juures. Tulenevalt klientide soovist tarbida Päts Sahvri tooteid ka kohapeal laiendati 2019. aastal tööstusega ühes hoones paiknevat kohviku osa ja tulevikus on plaan astuda samm edasi ja hakata pakkuma ka kohapeal kerget hommiku- ja lõunasöögi võimalust.
Päts Sahvri kõige populaarsemad tootegrupid ei ole läbi aegade väga palju muutunud, endiselt on populaarsed tootegrupid leivad, väikesaiad ja koogid ning jõudsalt on kasvamas ka valmistoodete nõudlus. Kõige populaarsemad tooted on endiselt rukkilihapirukad, tuuletaskud, rukkipätsid ja kirju koer. Üsnagi suur osakaal on ka eritellimustel, sest peaaegu kõiki tooteid on võimalik vastavalt kliendi soovidele kohandada, et toode oleks laktoosi- või gluteenivaba või hoopis vegantoit. Vahel osutuvad eritellimusel tooted niivõrd edukaks, et jõuavad isegi sahvri lettidele.
Olles varem kokku puutunud masstootmise ja jaekaubandusega, on omanikud otsustanud jääda lokaalseks nišipagarikojaks, sest on näha, et kliendid on Päts Sahvri Rakveres üles leidnud ja sahvrisse ei tulda juhuslikult, vaid kindla eesmärgi ja teadmisega. Omanike eesmärgiks on olla omanäoline teenusepakkuja ja mitte liialt sarnaneda oma teenuste ja toodete valikult teiste kohalike konkurentidega. Pätsi üheks suuremaks plussiks on omanike igapäevane osalemine ettevõtte tootmistegevuses, ainulaadselt personaalne teenindus ning kohvikus olev miljöö, mis aitab klientidel mõista, et nad on alati oodatud ja tegemist on värske toodanguga, mis ei ole läbinud pikka tarneahelat, vaid tuleb otse ahjust sahvri letile.
3 PRAKTILINE TÖÖ: REKLAAMIKAMPAANIA LÄBIVIIMINE, KODULEHE UUENDAMINE, E-POE LOOMINE
Praktilise tööna toimusid järgmised etapid: turundus kampaania ja kodulehe eesmärkide püstitamine, toodete valimine, kodulehe kujunduse loomine, sotsiaalmeedia postistuste loomine, kodulehe lansseerimine ja sotsiaalmeedia postituse ning kodulehe külastatavuse statistika kogumine.
- Kampaania eesmärkide ja toodete valimisel tuleb arvestada ettevõtte varasemaid plaane ja kogemusi
- Vahest on lihtsam luua uus koduleht, kui täiendada olemasolevat
- Kodulehe loomisel on oluline lähtuda ettevõtte soovidest ja vajadustest
Eesmärkide püstitamisel ja kampaania olemuse planeerides pidasime silmas Päts Sahvri varasemaid kogemusi, soove ja plaane. Üks põhilisi varasematest plaanidest oli kindlate tootegruppide esiletõstmine ja uute lähenemiste proovimine, et koguda väärtuslikku infot ka edasiste postituste ja kampaaniate loomiseks. Samuti arutasime esmaseid kodulehe nõudeid ja vajadusi. Sellele järgnes kampaania plaani koostamine ja ajakava paika panemine. Kampaaniaperioodi valimisel lähtusime ka tähtpäevadest ja varasematest turundusplaanidest. Tutvusime põhjalikult ka Päts Sahver endise kodulehega ja kaalusime kas on mõttekas olemasolevat täiustada või alustada algusest uue kodulehe loomisega. Edasi toimetasime kampaaniaks vajalike fotomaterjalide loomise ja kampaania läbiviimiseks sobivate meetodite valimisega.
Kodulehe loomisega alustasime 2020 detsembris, mil seadsime ühiselt kodulehe loomiseks eesmärgid, ning Päts Sahver esindajad esitasid sisendi kategooriate jaotuse ja funktsioonide nimistu kohta, mida soovisid oma kodulehel näha. Seejärel alustasin tööd sobiva kodulehe kujunduse põhja valimisega, vajaminevate laienduste ehk plugin´ate nimekirja koostamise ja makselahenduse valimisega. Sellele järgnes kodulehe tervikdisaini ja funktsionaalsuse loomine, ning hilisem testimine koos tuttavate ja Päts Sahver töötajatega. Kodulehe lansseerisime klientidele 2021 aasta 1. mail. Avalikustamise päevast kuni 31. maini kestis esmane külastatavus andmete kogumine ja nende analüüsimine. Teine vaatlus periood toimus kodulehe avamisest kuni 2022 aasta 31. jaanuarini, mille eesmärgiks oli pikemalt uurida tähtpäevade ja postituste mõju e-sahvri külastatavusele ja müügile.
3.1 - Turunduskampaania
Eduka turunduskampaania aluseks on turunduskanalite ja võimaluste enda jaoks efektiivselt tööle panemine, mis tagab sellele eduka leviku ja sihtgrupi kaasatavuse. Antud kampaania puhul otsustasime selle siduda rahvakalendri tähtpäevaga ja kasutada turunduskanalitena Facebooki ja Instagrami. Kampaania läbiviimisele eelnes kampaaniaperioodi ja -toodete valimine ning postituste ettevalmistamine.
- Turundus kanalid tuleb ettevõttejaoks efektiivselt tööle panna
- Story`de kasutamine aitavab vältida liigset infomüra
- Postituste mõju tarbimisele on umbes 48h
- Turundus kampaania on kasulik siduda tähtpäevadega, aga samas tuleks vältida ka madala liikuvusega perioode
- Kampaania taustaandmete kogumine 20. jaanuarist kuni 20. veebruarini 2021
Story`de eelis tavapostituste ees on see, et need kustuvad automaatselt 24 tundi peale postitamist ja seda võimalust kasutades ei teki ettevõtte sotsiaalmeedialehele liigset infomüra, mis võib lehe muuta klientidele raskesti jälgitavaks või vähe kaasavaks. Samas tõi lähtuvalt varasematest kogemustest Kaja Hallik välja, et postituse mõju tarbimisele on enamasti umbes 48 tundi ehk postitust tehes tuleb jälgida, et ollakse võimelised postituses esile tõstetud toodet järgmise 48 tunni jooksul pakkuma.
Kampaania perioodi valikul üritasime esmase plaani järgi lähtuda lähiajal saabuvatest tähtpäevadest ja varasemast müügikogemusest. Peale pikki kaalumisi valisime turundusperioodiks 28. jaanuar kuni 6. veebruar 2021, sest sellesse aega jääb vastlapäev ning samal ajal võimaldas see vältida meil teisi suuremaid tähtpäevi ja suuremalt osalt ka madala liikuvusega jaanuarist perioodi. Kuna meie välja valitud tähtpäevaks osutus vastlapäev, siis võimaldas see siduda meie kampaania iga-aastase vastlakuklite kampaaniaga ja valitud tootegrupiks olidki vastlakuklid. Samuti eelnes turundusperioodile ka taustaandmete kogumine, et saaksime kampaaniaperioodil kogutud andmeid kõrvutada kampaaniaväliste andmetega. Taustaandmete kogumine kestis 20. jaanuarist kuni 20. veebruarini 2021.
3.2 Kampaaniatoodete valik ja postituste loomine
Kampaania toodete valikul lähtusime eelnevalt välja valitud tootekategooriast ja tähtpäevast. Toodete valimisel üritasime valida millegi poolest üksteisele vastanduvad tooted, mille puhul saaks lihtsa küsimuse teel uurida klientide eelistusi eelnevealt välja valitud omaduspaaride seast.
- Kampaaniatooted valiti vastavalt tähtpäevale
- Omaduspaarid peavad üksteise suhtes olema millegi poolest vastanduvad
- Professionaalne ja pilkupüüdev visuaalne materjal suurendab postituse kaasavust ja levikut
Päts Sahvri vastlakuklite tootevalikus oli seitse suuremat toodet: klassikaline vastlakukkel, vastlakukkel moosiga, kaneelirull vahukoorega, berliiner vahukoorega, vastlakukkel tšillimoosiga, rukkikukkel moosiga ja ka uus toode šokolaadikukkel vahukoorega. Võrreldavate toote omaduspaaride moodustamisel üritasime lähtuda varasemate aastate kliendieelistustest ja varasematest müüginumbritest.
Postituse tarbeks tootefotode loomisel otsustasime tugineda Kairi Tahe fotoloomingule, sest professionaalne ja pilkupüüdev visuaalne materjal suurendab postituse kaasavust ja levikut. Selleks selgitasime oma idee ja nägemuse piltide osas fotograafile ning Päts Sahver andis talle ka tootefotodeks vajalikud tooted.
3.3 Kodulehe loomine
Koduleht võimaldab ettevõttel laieneda uutesse suundadesse, nagu näiteks e-kaubandus, blogi ja retseptikogu. Lisavõimalused ja -teenused aitavad ettevõttel konkurentide seast esile tõusta ja pakkuda ka oma klientidele mugavamat ja kiiremat teenindust.
- Koduleht võimaldab ettevõttel laieneda uutesse suundadesse
- E-poe eesmärk oli muuta Päts Sahvri tooted kättesaadavamaks suuremale ringile
- Kodulehe kujundus muutus töö käigus
- Otsingu fraas peab olema seotud kodulehe sisuga
- Koduleht on loodud WordPress ja WooCommerce baasil, kasutades Woosify kujundus põhja
Päts Sahvri uue kodulehe loomise põhiliseks eesmärgiks oli anda ettevõtte kodulehele uus ja värskem välimus ning samal ajal siseneda ka e-kaubandus turule, luues ettevõttele e-poe võimekusega koduleht, mis võimaldaks muuta tooted kättesaadavamaks suuremale ringile. Seeläbi suurendada ka ettevõtte ulatust, pakkudes saatmisvõimalusi üle Eesti, võimalust tellimus kätte saada Päts Sahvrist, Rakvere Pitsakohvikust või Tapa pitsakohvikust
Uuel kodulehel pidi olema e-poe võimekus ja võimalus kliendil end kasutajaks registreerida ja seeläbi saada osa OÜ Päts kliendi soodustusest. E-poes pidid tähtsamatest tootekategooriatest olema esindatud tordid, kringlid, koogid, maiustused, soolased ja magusad saiakesed, leivad, saiad ja sepikud.
Kodulehe loomisel kasutasime tasuta WordPress kodulehe sisuhaldussüsteemi ja WooCommerce e-kaubanduse laiendust, mis võimaldab lihtsalt ja kiirelt luua WordPressi põhiseid e-kaubanduse lahendusi. Kodulehe kujundamisel kasutasin põhjana Woosify. Värvitoonide osas kasutasime kodulehel läbivalt valgeid, halle, musti ja pruune toone, sest värvide valikul pidime lähtuma Päts Sahvri logo maroonpruunist toonist. Visuaalse materjalina kasutasime Kairi Tahe tehtud toote- ja emotsioonfotosid, mis aitavad muuta kodulehe kliendi jaks põnevaks ja kaasahaaravaks.
Kuna Päts Sahvri koduleht on pidevas muutumises, siis töö käigus jõudsime koos ettevõtte esindajatega järeldusele, et kodulehe avalehe kujund ei sobi enam kokku üle jäänud kodulehe stiiliga, ning samuti vajas muutmist lehelt otsingumootoris kuvatav info, otsingusõnad ja sisutekstid. Üheks suurimaks probleemiks oli lehe sisutekstide vähesus, sellest tulenevalt ei pruugi otsingumootori algoritmidel olla piisavalt infot, mida saaks siduda otsingumootorisse sisestatud otsingusõnadega. Otsingumootoris konkurentide seast esile tõusmiseks peaks lehel olema vähemalt 300 sõna sisuteksti, mis sisaldab lehe haldaja poolt määratud otsingu fraasi, ettevõtte lühitutvustust ja muid ettevõtte toodete või teenustega seonduvat infot. Päts Sahver kodulehe põhiliseks otsingu fraasiks on „sahver“, sest antud fraas on seotud ettevõtte nimega, ning samuti sisaldub see kodulehe domeeninimes.
3.4 E-sahver
E-poe eesmärk oli klientidele võimaldada tellida Päts Sahvri tooteid mugavalt veebi vahendusel. Tulenevalt Päts Sahvri tootmise iseärasustest ja sellest, et hetkel puudub lahendus reaalajas lao jälgimiseks tuleb e-poest tellimisel tortide ja kringlite puhul arvestada 48h ettetellimisaja ja teiste toodete puhul 24h ettetellimisajaga.
- Lihtne ja kergesti kasutatav stiil
- Olenevalt tootegrupist tuleb arvestada ettetellimisajaga
- Selleks, et siduda e-pood füüsilise müügikohaga nimetasime selle ümber E-sahvriks
- Klient saab ise muuta Päts Sahvri torte vastavalt enda soovidele
E-sahvri kujunduse osas üritasime hoida võimalikult lihtsat ja kergesti kasutatavat stiili, et tagada e-sahvri kasutaja mugavus ja kiire veebilehe laadimiskiirus. Kõige selle juures ei soovinud me kõrvale jätta ka e-sahvri visuaalset olemust ehk soovisime, et lehe kujundus oleks visuaalselt lihtne, aga samas rohkete tootepiltidega, sest e-kaubanduse juures on visuaalne pildimaterjal ülimalt olulisel kohal.
E-sahvri avalehel otsustasime kuvada tootekategooriate ruudustiku, mis suunavad kasutaja edasi toodete nimekirja, kust kasutaja saab valida lisainfo nägemiseks endale sobiva toote ja selle ka hiljem ostukorvi lisada. Visuaalsel välimusel on ka tähtis roll toote lehel, sest tihti otsustab klient toote valikul toote pildi ja kirjelduse alusel.
Konkurentidest eristumise jaoks oli Päts Sahvri jaoks väga oluline võimalus kliendil endal e-sahvris torte vastavalt oma soovidele muuta lisades sinna kaunistustena marju, makroone, šokolaadikirja ja suhkrupilti. Samuti saab soovi korral lisada toote tellimisel lisakommentaare, valida kas ümmarguse või kandilise tordi kuju vahel ning valida tellitava tordi kaalu. Selle jaoks tuli kasutada Woocommerce Custom Product Addons pluginat, mis võimaldas lihtsalt ja visuaalselt sobivalt lisada toote juurde lisaväljad, mille abil saab klient lisada tellimusele lisainfot.
3.5 Transport ja makselahendus
Makselahendusena otsustasime kasutada Montonio makselahendust, sest Montonio teenuse tingimused olid meie vajadustele kõige vastavamad ja samuti sai nende makselahenduse mugavalt ning lihtsalt ühendada WooCommerce e-kaubanduse laiendusega.
- Makselahendusena kasutame Montonio teenust
- Makse staatuse jälgimine mitme süsteemi vahel on aeganõudev ja keerukas
- Mõningaid tooteid tuleb transportida jahutatult
Esimestel nädalatel võimaldasime klientidel tellimuse eest tasuda nii otse e-poes läbi Montonio makselahendusega kui ka Sahvris kohapeal, siis antud süsteemis osutus tellimuste haldamine keerukaks, sest makse staatuste pidev jälgimine oli väga aeganõudev ja samuti ei võimaldanud see koguda eraldi kõiki e-sahvri statistikat. Sellest tulenevalt otsustasime kohapeal maksmise võimaluse kodulehelt eemaldada.
Tarnelahenduste osas oli meile oluline, et tellimusi oleks võimalik kätte saada nii Päts Sahvrist, Rakvere Pitsakohvikust kui ka Tapa Pitsakohvikust. Samuti soovisime, et tooteid oleks võimalik kätte saada ka Tartu ja Tallina Cargo terminalidest, aga peagi pidime selle võimaluse kodulehelt eemaldama, et tagada teenuse kõrgem kvaliteet ja mugavus. Selle muudatuse põhjuseks oli see, et Cargo puhul ei olnud meil võimalik planeerida tarnegraafikuid, sest Cargo liikumisgraafikud on vastavalt hooajale ja kuupäevale muutuvad, samuti peab mitmeid tooteid transportima jahutatult, aga Cargo sellist võimalust hetkel ei paku.
4 UURIMUS SOTSIAALMEEDIA REKLAAMI JA KODULEHE MÕJUST TOODETE MÜÜGILE
Kampaaniaperioodi lõpule järgnes toote müüginumbrite ja statistika ühine analüüsimine ning järelduste tegemine. Töö uurimisküsimuseks püstitati: „Kuidas mõjutab uus e-poe võimekusega koduleht ja reklaam sotsiaalmeedias Päts Sahver toodete müüki ja kodulehe külastavust?“
4.1 Uurimuse meetodi ja valimi ülevaade
Uurimuse andmekogumise meetodina kasutati Facebooki ja Instagrami story küsitlusi ja Päts Sahvri kassade müügistatistika analüüsi.
Uurimuse valimi moodustasid Päts Sahver kliendid ja küsimustele vastanud sotsiaalmeedia jälgijad.
- Lihtsuse ja mugavuse huvides anti osalejatele võimalus valida korraga kahe erineva toote vahel
- Valimi moodustasid Päts Sahvri kliendid ja küsimustele vastanud sotsiaalmeedia jälgijad
- Kampaania lõppes võidutoote müügisoodustusega
- Kampaania vältel jälgiti postituste ulatust, kaasavust, samuti ka mõju toodete müügile
Uurimuse andmekogumise meetodina kasutati Facebooki ja Instagrami story küsitlusi ja Päts Sahvri kassade müügistatistika analüüsi. Story’de küsitluste tulemuste põhjal üritasime välja selgitada valimi soove ja hetkel turul valitsevaid trende. Analüüsides ja kõrvutades saadud tulemusi müügistatistikaga, oli võimalik uurida postituste mõju antud toodete müügile ja saada ülevaade, millised on klientide eelistused vastlakuklite osas, ja seeläbi vajadusel ka sortimendi täiendamine.
Uurimuse valimi moodustasid Päts Sahver kliendid ja küsimustele vastanud sotsiaalmeedia jälgijad. Valimi puhul eraldi soolisi ja vanuselisi gruppe ei eraldatud, pigem sai määravaks valimi kaasatavus ja postituste levik sotsiaalmeedias.
Küsitluse lihtsuse ja mugavuse huvides anti osalejatele võimalus valida toote kahe erineva omaduse vahel. Omaduspaaride valimisel tuli silmas pidada, et need oleks omavahel kuidagi erinevad või vastandlikud ja et vastamine oleks valimile kiire ja mugav, sest see suurendab valimi kaasatavust. Samuti pidid andmed olema hiljem üheselt ja kiirelt analüüsitavad. Iga postituse parimaks tunnistatud omadus kanti edasi järgmisesse vooru, et selgitada osalejate lemmik vastlakukkel. Küsitluste tulemusena selgitatigi välja kõige populaarseim vastlakukkel ja kampaania lõppes võidutoote müügisoodustusega.
Kampaania vältel jälgiti ja koguti postituste ulatust, kaasavust, samuti ka mõju toodete müüginumbrite muutumisele. Kampaaniaperioodil kasutati andmete kogumiseks Facebook Business Suite`i rakendust ja Erply kassasüsteemide aruandeid.
Kampaania perioodil 18.01 - 20.02.2021 uuriti sotsiaalmeedia postituste mõju müügile, kampaania andmete kogumine toimus läbi Business Suite`i ja Erply keskkondade. Kodulehe loomisel ja külastatavuse jälgimiseks parioodil 1.05.2021 - 31.01.21 kasutati tasuta WordPress kodulehe sisuhaldussüsteemi ja WooCommerce e-kaubanduse laiendust.
4.2 Küsitluse tulemuste ülevaade
Story`des esitatud küsitlusele vastati kokku üle 500 korral ja kampaania postitusi nägid pea 1850 kasutaja. Vastlakukkel pohlamoosiga ja vastlakukkel kirsimoosiga paari puhul ei selgitatud võitjat, sest kasutatud küsitlusmeetod osutus liiga keeruliseks ja kõiki vastuseid ei olnud võimalik üheselt üle lugeda.
- Küsitlusele vastati kokku 526 korda
- Postitusi nähti 1845. korral
- Võitjaks osutus kaneelirull vahukoorega, kogudes 52% häältest
- Sotsiaalmeedia küsitluse põhjal ei saa välja selgitada uut müügihitti või koordineerida tootmismahte, annab see hea ülevaate eelistustest ja ostukäitumisest
Story`des esitatud küsitlusele vastati kokku 526 korral ja kampaania postitust nähti kokku 1845 kasutaja poolt. Vastlakukkel pohlamoosiga ja vastlakukkel kirsimoosiga paari puhul ei selgitatud võitjat, sest kasutatud küsitlusmeetod osutus liiga keeruliseks ja kõiki vastuseid ei olnud võimalik üheselt üle lugeda.
Küsitluse tulemused võimaldasid teha järgmised järeldused ja kokkuvõtted:
- vastlakukkel pohlamoosiga ja vastlakukkel kirsimoosiga paari puhul võitjat ei selgitatud;
- vastlakukkel moosiga ja klassikaline vastlakukkel paari võitjaks osutus moosiga vastlakukkel kogudes 68% häältest, kokku vastati 118. korral ja postituse ulatus oli 440 vaatamist;
- berliiner vahukoorega ja klassikaline vastlakukkel paari võitjaks osutus klassikaline vastlakukkel, kogudes 58% häältest, kokku vastati 102 korral ja postituse ulatus oli 409 vaatamist;
- rukkikukkel moosiga ja klassikaline vastlakukkel paari võitjaks osutus klassikaline vastlakukkel, kogudes 89% häältest, kokku vastati 108 korral ja postituse ulatus oli 438 vaatamist;
- finaalpaari kaneelirull vahukoorega ja klassikaline vastlakukkel võitjaks osutus kaneelirull vahukoorega, kogudes 52% häältest, kokku vastati 198 korral ja postituse ulatus oli 558 vaatamist.
Küsitluse tulemused ühtisid suuresti varasemate eelduste ja kogemustega. Enamikes võrdlustes osutus klientide lemmikuks klassikaline vastlakukkel, jäädes alla ainult vastlakuklile moosiga ja kaneelirullile vahukoorega. Kõige suurema ulatuse ja kaasavusega postituseks osutus võrdlus vahukoorega kaneelirulli ja klassikalise vastlakukli vahel, selle postituse ulatus oli 558 vaatamist ja sellele vastati 198 korral. See moodustas 30% kogu ulatusest ja 38% kõigist vastustest.
Kuigi sotsiaalmeedia küsitluse teel ei saa välja selgitada uut müügihitti või selle alusel koordineerida tootmismahte, annab see väga hea ülevaate klientide eelistustest ja ostukäitumisest. Sotsiaalmeedia kampaaniatest saadav info toetub pigem klientide hetkeemotsioonidele, mis ei pruugi müügis samamoodi kajastuda. Samas tõi antud kampaania väga hästi välja, kuidas mõnele tootele on tekkinud kindel tarbijaskond, kuigi kliendid ootavad iga aasta uusi ja ebatavapäraseid maitseid on kõige populaarsemad siiski traditsioonilised tooted.
Hoolimata kampaania vähesest mõjust müügile, sai ettevõte väga head tagasisidet oma tegevuse kohta, sest taas leidis kinnitust asjaolu, et ettevõte teeb õiget asja. Järeldus, et hoolimata kasvavast trendist tervislikkust otsivas ühiskonnas, eelistab suurem osa kliente siiski ehtsatest toorainetest toodetud küpsetisi, mis sisaldavad gluteeni, laktoosi, suhkruid ja rasvu, mida soovitakse tihti tänapäeval vältida. Samas leidus ka kliente, kes oleksid soovinud laktoosi või gluteenivabu tooteid, aga selliste klientide osakaal oli niivõrd väike, et ettevõttel puuduvad huvi ja ressursid selliste toodete välja töötamiseks.
Päts Sahver esindaja tõi ka välja, et ettevõtte sotsiaalmeedia üsnagi suure ulatuse taga on kindlasti järjepidev postitamine sotsiaalmeedias, pidev postituste kvaliteedi kasv ja välja töötatud ettevõttele omane stiil ning jälgijaskond.
4.3 Postituste mõju müügile
Kuna varasemat postituste ja müügi vahelistele mõjudele keskenduvat mõõtmist polnud Päts Sahvris läbi viidud, siis eeldati, et postitused võiksid mõjuda toodete müüginumbritele positiivselt lootes näha peale postituste tegemist märgatavat kasvu müügis. Mõõtmistulemustest selgus, et story postituste mõju toodete müügile oli üsnagu väike ja müüginumbrid järgnesid pigem tavapärasele rütmile.
- Müüginumbrid järgnesid pigem tavapärasele rütmile
- Kuigi sotsiaalmeedia on suudetud ettevõtte jaoks tulusalt ja efektiivselt tööle panna, on selle mõju hooajaliste toodete müügile väike
- Kõige populaarsemad on siiski traditsioonilised maitsed
Kuna varasemat postituste ja müügi vahelistele mõjudele keskenduvat mõõtmist polnud Päts Sahvris läbi viidud, siis eeldati, et postitused võiksid mõjuda toodete müüginumbritele positiivselt ja loodeti peale postituste tegemist näha märgatavat kasvu toote müügis. Mõõtmistulemused näitasid aga, et story postituste mõju toodete müügile on üsnagu väike ja müüginumbrid järgnesid pigem tavapärasele rütmile, kus nädala lõpus on toodete müük suurem kui alguses. Klassikalist vastlakuklit sisaldavad postitused tehti 29. - 30. jaanuaril ning 1. ja 6. veebruaril. Samas kasvas kuklite müük hüppeliselt vastlapäeval (16.02.21) ilma sotsiaalmeedia postituste mõjuta, aga selline muutus oligi vastavalt tähtpäevale eeldatav.
Järeldati, et kuigi sotsiaalmeedia on suudetud ettevõtte jaoks väga tulusalt ja efektiivselt tööle panna, on selle mõju hooajaliste toodete müügile väike, sest kliendid soovivad pidevalt uusi tooteid ja maitseid, aga kampaaniatest hoolimata on kõige populaarsemad tooted siiski traditsioonilised maitsed, mis on tarbimisharjumustesse tugevalt sisse töötatud ja sellised tooted püsivad aastast aastasse populaarsete toodete hulgas. Väga hea näide sellisest ongi antud kampaania, kuigi võidutooteks osutus kaneelirull vahukoorega, oli sel perioodil kõige müüdum toode siiski vastlakukkel moosiga, mis ületas võidutoote müüki pea kolmekordselt. Kuigi müüginumbrid sellest kampaaniast märgatavalt ei muutunud, täitis kampaania siiski oma eesmärgi ja ettevõte saavutas sotsiaalmeedias soovitud tähelepanu ning seeläbi läbi tuletas klientidele meelde oma olemas olu ja tekitas enda suhtes positiivset tähelepanu.
4.4 Analüüsiv ülevaade kodulehe külastatavusest
Kuigi esialgu tundus, et koduleht ei oma olulist rolli pagari ettevõtte tegevuses, siis tulemus näitas vastupidist ja kliendid võtsid uue lahenduse kiirelt omaks. Esialgu olid ootused kodulehe populaarsuse osas madalad, kuid need ootused osutusid valeks.
- Kodulehe külastatavusele avaldasid suuresti mõju tähtpäevad ja kodulehele viitavad postitused
- 1. mai 2021 kuni 31. jaanuar 2022 külastati kodulehte 88653 korral
- Peale suuremaid e-poega seonduvaid postitusi kasvas enamasti külastuste arv ja ka e-poe müük
Kuigi esialgu tundus, et koduleht ei oma olulist rolli pagari ettevõtte tegevuses, siis tulemus näitas vastupidist ja kliendid võtsid uue lahenduse kiirelt omaks. Esialgu olid ootused kodulehe populaarsuse osas madalad, kuid need ootused osutusid valeks. Kodulehe külastatavusele avaldasid suuresti mõju tähtpäevad ja kodulehele viitavad postitused sotsiaalmeedias, mis tõid kodulehele suurema hulga külastusi. Perioodil 1. kuni 31. mai külastati kodulehte kokku 10980 korda. Kõige rohkem külastati kodulehte 7. mail, mil külastati kodulehte 762 korral. Kindlasti oli suurenenud külastavuste arv tingitud lähenevast emadepäevast, eripakkumistest ja aktiivsetest sotsiaalmeedia kampaaniatest. Sotsiaalmeedia postituste mõju külastatavusele ilmestavad väga hästi 17. ja 20. mail, millal postitati info võimalusest kodulehe kaudu tellida pulmatorte ja samuti täiendati e-sahvri tordivalikut.
Perioodil 1. mai 2021 kuni 31. jaanuar 2022 külastati kodulehte kokku 88653 korral. Kõige enam külastati kodulehte perioodil 1. jaanuar kuni 31. jaanuar 2022, mil külastati kodulehte 13816 korral, aga hoolimata suurenenud külastatavusest oli e-poe müük ligi 2,8 korda väiksem võrreldes augusti kuu müügiga, mis oli vaadeldava perioodi suurim.
4.5 Uurimistulemuste analüüs ja järeldused
Töö tulemusena valmisid
Uus e-pood E-sahver
Analüüsiv ülevaade sotsiaalmeedia turunduse mõjust toodete müügile ja kodulehe külastatavusele
Järeldused
E-poe müük sõltub pigem tähtpäevadest ja üldisest ostukäitumisest
Uusi teenuseid tuleb pidevalt täiendada ja esile tõsta, näidates kliendile nende kasulikkust
Kõige populaarsemad on siiski traditsioonilised
maitsed
Ettevõtte jaoks on uudne ja e-poe võimekusega koduleht olnud juba pikalt plaanides, aga kuna sellel loomine on üsnagi kulukas ja aeganõudev, ei oldud selleni varem jõutud. Hästi laiendatav ja muudetav koduleht on tänapäeva konkurentsi rohkes digitaalses maailmas väga oluline vahend konkurentide seast eristumiseks, luues ettevõttest uue digitaalse visiitkaardi, mis muudab klientidele mugavamaks teenuste tarbimise ja esindab ettevõtted veebis. Samuti loob eritellimusena loodud veebileht ettevõtte edasiseks arenguks lõpmatult palju uusi võimalusi, sest uusi teenuseid saab lisada, kiiresti ja soodsalt. Näiteks võimaldab uus koduleht hakata tulevikus kasutama e-maili põhist turundust ja laiendada seeläbi oma kliendi andmebaasi, pakkudes neile personaalseid pakkumisi ja hüvesid. Samuti võimaldab inforikas koduleht suunata kliente toodete alaste küsimuste korral kodulehele, kust klient leiab lihtsa vaevaga infot Päts Sahver toodete koostise ja toitumisalase teabe kohta. E-poe võimekusega koduleht võimaldab, aga klientidel tooteid kiirelt ja mugavalt kodust lahkumata ette tellida pea kõiki Päts Sahver tooteid vabalt valitud ajaks. Lähitulevikus plaanitakse jätkata kodulehe edasise optimiseerimisega ning Pätsi kohvikute vahelise kinkekaartide süsteemi loomisega, mis võimaldaks kliendil kasutada kinkekaarte kõikides Pätsi kohvikutes, sealhulgas nii Päts Sahver kui ka Päts Pitsa e-poodides. Samuti jätkatakse tööd, et siduda e-pood Erply arve ja laohaldus süsteemiga ning leida asendus Cargo transpordi teenusele, et Päts Sahver saaks taas pakkuda oma tooteid ka Tallinnas, Tartus ja mujal Eestis.
Kodulehe külastatavus ja müük on omavahel küll seotud, aga nende vaheline seos on üsnagi paindlik, sest kuigi kodulehe külastatavus võib mõnel perioodil hüppeliselt tõusta ei pruugi see kajastuda e-poe müügis. Pigem sõltub e-poe müük rohkem tähtpäevadest ja üldisest ühiskonna ostukäitumisest. Pideva külastatavuse taseme hoidmisele aitab kaasa kodulehe pidev uuendamine ja täiustamine hoides kodulehte pidevas muutumises. Kasutades sotsiaalmeedia turundust hooajaliste tootegruppide kitsale sihtgrupile turundamiseks ei pruugi küll olla esmapilgul eriti kasutoov, kuid pidev toodete sotsiaalmeedias esiletõstmine aitab kasvatada kodulehe külastatavust ja seeläbi ka müüki. Postituste loomisel tuleks aga silmas pidada, et need oleksid kaasahaaravad ning hästi seotud toodete või tähtpäevadega.
Kuigi kliendid võivad uute ja ebatavapäraste maitsete osas olla positiivselt meelestatud ei tähenda see seda, et tegu oleks kõige populaarsemate toodetega, sest enamasti on kõige populaarsemad ssiki varasemalt sisse töödatud traditsioonilised maitsed. Samuti ei pruugi kampaania ja müügialased ootused ühtida tegelikkusega, sest kuigi ootuste kohaselt oleks võinud olla Päts Sahver populaarseim vastlakukkel kaneelirull vahukoorega, osutus selleks siiski klassikaline vastlakukkel moosiga, mis ületas võidutoote müüki pea kolmekordselt.
Uute teenuste lisandumisega tuleb, aga silmas pidada, et iga ettevõtte jaoks on uue teenuse kasutusele võtmine üsnagi keerukas ja aeganõudev protsess, mis sõltub suuresti teenuse kvaliteedist ja klientide vajadusest seda kasutada. Uute võimaluste puhul on populaarsuse kasvatamiseks oluline selle igapäevane reklaamimine ja täiustamine, luues pidevalt uusi põhjuseid selle kasutamiseks. On tähtis teha klientidele selgeks, kuidas muudaks uue teenuse kasutamine nende ostusoorituse mugavamaks ja kiiremaks. Ettevõttel tulebki siinkohal tekitada klientides huvi ja harjumus antud teenuse kasutamiseks, suunates kliente teenust tarbima, kasutades erinevaid kampaaniaid, pakkumisi või muid hüvesid. Päts Sahvri eesmärgiks on teha sotsiaalmeedias iganädalaselt mitmeid haarava sisuga postitusi, mis viitavad kodulehele ja luua kampaaniaid, mis annavad kliendile põhjuse kodulehe külastamiseks.
Kokkuvõte
- Valmis uus Päts Sahvri e-poe võimekusega koduleht
- Viidi läbi sotsiaalmeedias vastlakuklite küsitluskampaania
- Kodulehe külastatavuse muutused ei pruugi otseselt kajastuda e-poe müügis
- Turunduses ei pruugi minna asjad nii nagu eelnevalt plaanitud
- E-Sahvri loomisel omandatud oskused ja kontaktid võimaldasid hiljem luua ka autori isikliku e-poe ning portfoolio stiilis kodulehti teistele huvilistele.
Töö tulemusena valmis uus Päts Sahvri e-poe võimekusega koduleht ja viidi läbi sotsiaalmeedias vastlakuklite küsitluskampaania. Kuigi turundus kampaania tulemused ei vastanud eelnevatele ootustele, jäi ettevõte kampaania tulemustega rahule, sest kampaania võimaldas proovida uut lähenemist sotsiaalmeedia turundusele ja uurida selle mõju toodete müügile kui ka kodulehe külastatavusele. Kodulehe osas ollakse väga positiivselt meelestatud, sest vajadus uue kodulehe järele oli ettevõttel juba varasemalt ja kodulehe loomisel tehtud koostöö on rajanud aluse pikaajaliseks koostööks töö autori ja ettevõtte vahel.
Kodulehe külastatavus ja müük on omavahel küll tihedalt seotud, aga kodulehe külastatavuse hüppeline kasv või kahanemine ei pruugi siiski otseselt kajastuda e-poe müügi suurenemises. Enam sõltub e-poe müük üldisest kliendi ostukäitumisest ja tähtpäevadest. Pikemas külastatavuse vaatluse puhul on näha ka konkreetsemat sotsiaalmeedia postituste mõju kodulehe külastatavusele. Tavaliselt kasvas kodulehe külastatavus peale suuremaid e-poega seotud sotsiaalmeedia teateid ja postitusi. Samuti oli näha märgatavat külastatavuse kasvu 2022 aasta alguses, mil Päts Sahver muutis oma sotsiaalmeedia turundus strateegiat, hakates postitustes rohkem keskenduma e-sahvrile. Uue e-lahenduse kasutusele võtt küll ei suurendanud märgatavalt ettevõtte käivet, aga ettevõtte esindajate meelest on e-sahver end siiski ära tasunud, sest kuigi tellimuste arv on eelnevate aastatega võrreldes jäänud sarnaseks, tehakse enamus tellimusi e-sahvri vahendusel. E-sahvri kaudu tellimuste vastuvõtmisel vähendatud inimfaktori on aidanud muuta protsessi kiiremaks ja ka minimaliseerinud tellimuste ülesmärkimisel tehtavatest vigadest tulenevate eksimuste arvu.
Eduka kampaania loomiseks tuleb olla väga hästi kursis ettevõtte tegevuse ja plaanidega ning arvestata võimalusega, et alati ei pruugi minna asjad nii nagu eelnevalt plaanitud ja siis tuleb uue olukorraga kiiresti kohaneda. Turunduse puhul tuleb arvestada, et alati ei ühti müügialased ootused tegelikkusega ning, et toodete müük ja kodulehe külastatavus sõltuvad enam tähtpäevadest, kui sotsiaalmeedia story postitustest. Uute teenuste ja toodete arendamine ning kasutuselevõtt võtab iga ettevõtte jaoks aega ja nende populariseerimiseks tuleb neid pidevalt esile tõsta ja muuta nende kasutamine kliendile võimalikult mugavaks.
Koostoos Päts Sahver esindajatega oli võimalik osaleda turunduskampaania loomisel, alates ideest kuni tulemuste analüüsi ja järeldusteni. Protsessi käigus õpiti paremini tundma Päts Sahvri ülesehitust ning saadi mitmeid uusi teadmisi ettevõtte juhtimise ja turundamise kohta. Samuti suurendas selles protsessis osalemine autori huvi turunduse vastu ning tekitas soovi ka hiljem sarnasel alal jätkamiseks. Kodulehe loomise käigus saadi veebi kujunduse ja turundusalaseid kogemusi ning samuti loodi töökäigus mitmeid uusi erialaseid kontakte. Päts Sahver kodulehe stiil on silma jäänud ka mitmetele teistele, kes on hiljem kontakteerunud ja soovinud ka endale sarnases stiilis kodulehte. Samuti saab autor lisada Päts Sahver kodulehe oma tehtud tööde portfooliosse, mis loob aluse ka tulevikuks sarnaste projektidega tegelemiseks. Päts Sahver kodulehe loomisel omandatud oskused ja kontaktid võimaldasid hiljem luua ka autori isiklikule ettevõttele e-poe võimekusega kodulehe ning portfoolio stiilis kodulehtesid mitmetele teistele huvilistele.